Pod lupą EKSPERTÓW – Pierwsze tygodnie treningów

Pod lupą EKSPERTÓW – Pierwsze tygodnie treningów

NORBERT TYMCZAK

TRENER WIELU MISTRZYŃ POLSKI

Treningi należy dostosować do stopnia przygotowania osoby ćwiczącej. W wypadku kobiet rozpoczynających treningi, ich stopień przygotowania jest albo zerowy, albo bardzo mały. A zatem należy postępować bardzo ostrożnie, aby nie narobić sobie kłopotów w postaci jakiegoś urazu czy groźnej kontuzji.

Przez pierwszy miesiąc należy ćwiczyć 3 lub nawet 2 razy w tygodniu. Jest to okres zapoznawania się z ćwiczeniami i z wysiłkiem fizycznym. Bardzo ważne jest dobre opanowanie prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń, gdyż taka technika nie tylko chroni przed kontuzjami, ale co jest niezwykle istotne, pozwala w sposób optymalny zaangażować mięśnie docelowe (mięśnie na rozwój których dane ćwiczenie jest ukierunkowane) w wykonywane ćwiczenia. Dlaczego jest to tak ważne?

Dlatego, że każdy mięsień ma określoną możliwość do przyjmowania bodźców pochodzących z wykonywanych ćwiczeń. Jeżeli w trakcie treningu bodźców tych dostarczymy ponad normę, to zakłócimy proces regeneracji danego mięśnia. Nie ma w tym żadnego problemy jeżeli taka sytuacja zdarza się sporadycznie, o wiele gorzej jest wtedy, gdy zdarza się często, bo jej konsekwencją jest przetrenowanie mięśni.

W pierwszym okresie treningów osoby początkujące powinny na każdym treningu robić ćwiczenia na wszystkie grupy mięśniowe. Weźmy dla przykładu ćwiczenia na mięśnie najszersze grzbietu i na bicepsy. W ćwiczeniach na mięśnie najszersze grzbietu pracują także bicepsy jako mięśnie współpracujące. To jak mocno będą one pracowały zależy od sposobu wykonania tych ćwiczeń. Przy sposobie prawidłowym praca bicepsów będzie na poziomie bardzo małym, przy sposobie zaś nieprawidłowym może być na poziomie dużym lub nawet bardzo dużym. Jeżeli potem zrobimy jeszcze kilka osobnych serii na bicepsy, to dostaną one zbyt dużą dawkę bodźców, co bardzo utrudni ich regenerację.

Takich sytuacji można uniknąć tylko wtedy, gdy dobrze opanuje się prawidłową technikę wykonywania ćwiczeń.

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Facebook Comments