Aminokwasy BCAA – niezbędny suplement diety dla sportowców

Aminokwasy BCAA – niezbędny suplement diety dla sportowców

Aminokwasy BCAA stanowią niezwykle ważny element diety stosowanej przez osoby uprawiające sport, zarówno zawodowo, jak też amatorsko. Do wzrostu mięsni potrzebne są większe ilości białka, niż w tradycyjnej diecie, warto pamiętać jednak o tym, że nie wszystkie aminokwasy, czyli cząsteczki budujące białka, mogą być dostarczane w odpowiedniej ilości wraz z pożywieniem i niekiedy potrzebne jest uzupełnianie ich niedoborów za pomocą suplementów.

 

Czym są aminokwasy BCAA?

 Aminokwasy BCAA to grupa aminokwasów o rozgałęzionej strukturze chemicznej. W skład mieszanki wchodzą L-leucyna, L-izoleucyna oraz L-walina. Litera L przed nazwą to oznaczenie, które określa położenie grupy hydroksylowej w cząsteczce. Istotne jest, że aminokwasy budujące białka składają się właśnie z cząsteczek o takiej formie, dzięki czemu mieszanka aminokwasów BCAA jest dobrze przyswajana i wykorzystywana przez organizm.

Aminokwasy BCAA

Aminokwasy BCAA

 

Aminokwasy endogenne a BCAA

Aminokwasy budujące białka dzielą się na dwie grupy. Do jednej z nich należą takie, które organizm sam potrafi wyprodukować z witamin oraz innych aminokwasów, natomiast do drugiej – te, które musi dostarczyć z pożywieniem, aby móc prawidłowo funkcjonować. Aminokwasy BCAA należą do tej drugiej grupy. Podczas treningu siłowego, kiedy wymagane są większe ilości białka, a więc i budujących je aminokwasów, zalecane jest uzupełnianie niedoborów aminokwasów endogennych.

 

Korzyści ze stosowania BCAA

Aminokwasy BCAA mogą pomóc chronić twoje mięśnie przed katabolicznymi skutkami diety. Co to oznacza?

Dieta stosowana podczas treningu zazwyczaj jest kataboliczna. Oznacza to, że wysiłek fizyczny może, paradoksalnie, powodować utratę masy mięśni szkieletowych. Dzieje się tak przede wszystkim u osób szczupłych, które chcą zarówno nabrać masy, jak też uzyskać odpowiednią masę mięśniową.

Dlaczego tak się dzieje? Ciało człowieka trzyma się magazynów tłuszczu, a w momencie zwiększonego zapotrzebowania energetycznego efektem ubocznym może być zwiększone spalanie białka, w tym również tego, które buduje mięśnie. Utrata mięśni jest potęgowana przez fakt, że poziomy syntezy białek mięśniowych również ulegną zmniejszeniu z powodu zmniejszonego poboru energii.

aminokwasy dla sportowców

aminokwasy dla sportowców

W skrócie ujmując, suplementacja BCAA jest szczególnie pomocna w utrzymaniu masy podczas diety z deficytem kalorii oraz przy wyczerpujących treningach.

Co ciekawe, suplementacja BCAA zmniejsza ilość tryptofanu, który przedostaje się przez barierę krew-mózg, a w rezultacie zmniejsza ilość produkowanej serotoniny. To pozwala pracować ciężej, dłużej i uzyskać lepsze efekty treningu.

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Facebook Comments